About Me

My photo
I'm forty and (not) loving it.

Wednesday, February 24, 2010

Baking conundrum

I aspire to be like Nigella Lawson or Anna Olson or paling kurang pun cam you la CPK...you know, goddess in the kitchen especially yg had benda2 manis tu..(what's with Nigella's hair? awat dia tak leh ikat or pin back the hair nicely? They always look so sticky!!). I tried my luck another time after my fish ball jadi kopok lekor (according to my maid)..i thought i nak pi buat roti pulak. So i surfed for recipes, they look easy enough. I ni takla dikatakan novice in baking dept..masa sekolah dulu ambik SRT pas tu masa kat obersea dulu, bersemangat buat kek la, buat doughnut la etc. kerana angin chenta bagi kita tenaga kan Esah, kan? Anyway, i pun bagi la shopping list i kat MG yg nak pi ke Car4 (tugas ruji laki i every weekend)..he couldn't find tepung high protein kat Car4 and dgn gigihnya dia singgah ke Coldsto** lak. Sambil tu dgn gigihnya menelipon i sambil terjuih2 mulut dia komplen penat. Takpe bang, takpe...my home made bread yg lembut serta beraroma (and nak reward kat laki i decided to masak sambal tumis ikan bilis pasal dia demand dia suka roti inti ikan bilis).

so i pun timbang and campakkan, panaskan susu, and uli and uli...hmm...rasanya cam ada yg tak kena je..i don't feel the spongyness of the dough. i let it bertapa for 40 mins..still tak naik...then i continued to uli..pas buh inti, i left the dough for sometime lagi. Aikkk!! Besar tu jugak ropenya??? I was hoping that bila kena bakar nanti dia kembang..rope cam tu jugak!!! cam rope roti menggali je la pulak..sib baik tak as keras..consistency cam biskut je. Did i drown the instant yeast ke? The recipe said to larutkan yeast dalam susu..seingat i when i made doughnuts i campur the yeast dlm tepung, idakle pulak masukkan dlm susu. Does that only apply to wet yeast ke? So did mine drown?? Or was the milk too hot? Did i kill the yeast? I did test it, lukewarm je..Tak cukup uli ke??? Kita uli cam nak terlekang &*&^& dah! Apa2 pun the recipe i buang dlm tong sampah..balik2 i jugak solo2 habihkan apa yg i masak..mana badan tak cam pau terlebih yeast!

4 comments:

  1. Malu I.. keh keh... yes... Nigella itu adalah tidak cuci rambut.... kalau makan dia masak mesti jumpa rambut dalam makanan... he he... dengkinya aku..

    Anyway, did you let the yeast and milk concoction get frothy dulu tak ? I pernah baca resepi yang suruh kita tunggu dia berbuih dulu... ANd yes you are right, there are some recipes yang kita campuq aje yeast tu dengan tepung... But then, instant ke non-instant yeast ?

    Seriously, I takut dengan yeast....

    ReplyDelete
  2. Buat Roti??? Syoknya...tapi badan pun dah macam roti paun dah I ni haruslah bersabaq.
    *tipon CPK ..HALLO Halloo bebeh buat roti ikan bilis pls, hantaq mai umah aku k

    ReplyDelete
  3. Dear Mak Bulu,
    u need to proof the yeast,i.e ambik sedikit yis n add a teaspoon of sugar and some warm water n half a tblspn of flour n kacau n let it ferment for 10 mins or so.Bila dah naik barulah u campur dgn the warm milk tu. I think the milk was too hot.Even if some yeast can mix instantly for best result proof dululah. I used to bake a lot wen I was in college dulu.

    ReplyDelete
  4. CPK,
    It was instant yeast. Hmm..i think i shall take your advice and tunggu dia frothy dulu as suggested also by Noraini (below).
    Kan Nigella tu kan..!

    DR,
    Nak wat camna badan kita yg macam roti paun ni...kalau nak tunggu cam crepes suzette ke, tak merasa langsung la roti..nanti mati celik bijik mata kempunan tau.

    Noraini,
    Thanks very much. I will definitely try your recommendation..harap2 jadi kali ni!

    ReplyDelete