About Me

My photo
I'm forty and (not) loving it.

Thursday, June 9, 2011

Buruknya perangai

I ada sikit jugak geram sekarang ni...with my maid. Today i buat kerja kat rumah saja because baby X tak sihat. I took the opportunity to tidy up some stuff since nak mencari benda yg hilang. Ada la jumpa a few toys yg masih berbalut lagi and a few sets tilam and bantal baby yg Little D dapat when she was born. We had multiple sets of everything, so ada yg digunakan and ada yg bagi orang. So ni tinggal saki baki. I asked my maid to go and sedekahkan the tilam bantal to a nursery not far from my house. When she got back, she said dia dah bagi kat Bangla jaga rumah my neighbour. I said, why pulak? Because she said he asked for it and dia nak bagi kat anak dia. I bukannya racist, but because i dah berhajat nak bagi kat nursery tu, so i just thought my maid should have asked me first if he could have it. Be it la i nak mensedekahkan jugak barangan tu but i kisah jugaklah kat sapa i nak sedekah. Regarding the toys pulak, i asked Little D to give them to her friend because dia pun dah ada toys berkenaan. My maid cakap ha, bagi kat kawan dia ni yg takde pak. My maid kata the boy has very few toys. I said, OK.

So just now i asked Little D, so did you give the toys to Abu Bukan Nama Sebenar. She said no, i gave it to Bibik LennyMarlina (bukan nama sebenar). This bibik is maid to Baby X's boyfriend. Can read here. I asked my maid, apahal? She said, the little boy's maid refused to accept the toys because dia kata nanti mak budak tu sukalah..So, i asked, what is her problem? Then i asked, where are the toys then? She said, Little D bagi kat Bibik LennyMarlina and the woman said, oo..i can give these to my cucu.

Have i got the right to naik angin? Of course yg kena marah is Little D walaupun i nak tuju kat my maid. The toys were actually precious to me because of some sentimental value..kalau the intended party dah tak nak, by right, it should be returned to me and then i will decide whether i nak simpan je or bagi kat orang lain. Balik2 asik si Bibik LennyM je yg dapat. Previously, adalah baju2 budak2 ni yg dah tak muat. I suh my maid ketepikan and hajat i nak bagi kat my parents so they can distribute to these two families org susah kat kampung that we have been helping out. Anak depa kecik2 lagi. Last2 i dapat tau my maid bagi kat si bibik tu pasal she asked for them...nak bagi cucu dia kat kampung. Tension betul i!!! She sends money to them every month..depa dah ada lembu 2,3 ekor, hokey? Whereas these families are so daif! I cakap kat maid i tadi, kalau Abu taknak, bagi kat saya balik! Boleh saya letak kat tempat kerja saya. Tetiba je..

Macam buruk siku la pulak...but i DON't CARE! Melampau la i rasa these maids, macam nak take advantage of me. Tak cukup dgn kain baju, tudung i bagi and they always share between the two of them pun. I was pissed off big time.

Several weeks ago, i was mad at another group of people pulak. Nak cakap terang2an payah sikit. Basically, these people ada ring leadernya. And the ketua namjahanam was annoyed at my maid because the latter refused to do what she was asked to. Betullah tu because yg minah tu pun tak sedar diri yg maid tu maid i, bukannya maid dia. Their behaviour was so immature and non-professional that they organised something terang-terangan and excluded my kids! My kids had their friends babai babai depan diaorg, main2, makan2, gelak ketawa semua and they were just there, looking, and not one adult acknowledged them!

Hati i memang panas, sampai sekarang...ada senior colleague kat tempat kerja i ni cakap yg dia jenis cakap lepas, tak simpan dalam hati and bila sudah lepas, sudahlah. And i am so opposite of that...sampai sekarang i masih berdendam because walaupun anak2 i tak trauma, opah atuknya trauma tau! (i called my mum, told her the story, my mum told my dad, my dad called my home, demanding for the person's phone no. I said, laaa, sudah, gaduh lak atuk ngan org tu nanti.My mum said, ko tu mak, tak rasa sangat, kitaorg ni opah dgn cucu, atuk dgn cucu, berani org buat cucu kami. I said sabor le mak oi...).

And the cheek of that ring leader, a few days after that, datang ke rumah nak tumpang masak pasal gas habis. My maid cakap, she has to call me up to seek permission. Minah ni cakap, takkan tu pun nak tanya..pas tu balik semula ke rumah dia and hempas2 pintu marah. Helooo...sebelum korang buat anak aku, korang boleh keluar masuk rumah aku sesedap rasa. Nak makan ke, nak tengok tv ke, nak tumpang basuh baju ke, ada aku kisah? Waaa, dah ko buat anak aku ko expect aku ok je ke? Aku diam bukan bermakna aku tak kisah..aku tengah berdendam je...

A few days ago, one of the gang members hantar some kuih to my house through my maid. I cakap kat maid i, saya tak nak, pergi bagi org lain. Adakah perangai i cam budak2..? Pedulik apa! Tu pun i dah kira baik ok..kalau ikut hati, nak je i suh maid i gi hantor balik ke rumah depa...ni dia bagi kat maid neighbour lain. Ingat kita termei'er (org peghak kata hard up) sangat ke??

7 comments:

  1. CK,

    I bukan nak jadi batu api, tetapi I bace pun hati I panas. anak2 you mungkin tak trauma, tapi mereka akan ingat. I'm talking from my own experience when I was a kid. I just hope that they are too small to remember it.

    -cn-

    ReplyDelete
  2. CK,
    tumpang lalu...tanya sikit.
    Tak sempat baca postings sebelumnya; maaf tak tahu sangat pasal CK.
    Soalan: CK ni bertudung ke?
    Again maaf tanya, kalau kecil hati...I betul betul mintak maaf ya.
    The reason I ask sebab baru baca posting pasal nandek kat dahi tu.
    Then I thought CK free hair.
    And this posting CK sebut sedekah tudung.
    Better clarify supaya I faham jalan cerita.
    Salam

    ReplyDelete
  3. apa lah punya soklan tu???

    Esah BNS

    ReplyDelete
  4. CN,
    My kids have never asked me what happened on that day..but you may be right, mungkin sampai besar2 nanti pun dia akan teringat2. Especially when MG and i havee decided that Little D akan ditukarkan ke kindy lain next year and she's so not happy about it.

    Anon,
    Wsalam. Jalan cerita kat blog ni senang je...tak perlu pikir banyak2 sangat...and cerita2nya memang takde kena mengena dgn tudung or free hair.

    Esah BNS,
    Tanya pasal jalan cerita...

    ReplyDelete
  5. lawak la org dlm ni.... tudung ngan tak tudung pun nak tau...... keep on writing esah... blog ni is my blog wajib singgah list...

    ReplyDelete
  6. wahhhh! ini memang betul punya marah!!
    tunJin

    ReplyDelete
  7. Hani,
    I will tell Esah to keep on writing or did you actually mean me? Hehehe..

    TunJin aka Zas,
    Kalau anak ayam kena kacau pun mak dia marah, kan?

    ReplyDelete