Amboi boiii...I telah diselar uolss..dikatanya I hapdate bagaikan sembelit tanpa lactulose gitteww..dan kemain si Ani BNS keeping tabs on Esah and I...Esah dah dua, I baru satu katanya. Si Ani ni, dirinya tak mau pulak berblog. Nak bagi idea ni: buatlah interactive tutorial on cara2 menunggang kuda tanpa digigit olehnya, cara2 menunggang penunggang kuda (oops!) or paling kurang pun how to make baja tanpa bau from taik kuda..taik miau tak mau yeah..gua sudah try, pokok mati.
Anyway, I have wanted to write about this for a very long time. Contrary to popular belief (popularkah daku?), I ni takdelah menunggu je berita hangat or gossip hangit nak diperkatakan di sini. Banyak lagi kerja lain sebenarnya. But some things really cannot tahan one and I have to release it here. As a person I think my tolerance level of 'sillyness' is quite high. But there are a few things that can really tick me off. One of them is when it involves people with special needs or medically compromised. My speciality in the beginning bukanlah ini tapi lama kelamaan I'm drawn to see only those under these categories because I find the work much more fulfilling. Therefore, the subject is very closed to my heart.
I know this person for a very long time. Years of friendship enable us to be quite candid with each other. He came from a broken home, parents divorced and had to live in the existence of a step parent. Dia selalu terasa dipinggirkan. Tapi sekarang katanya dia sungguh bahagia. The wife is someone who worships the ground he walks on...yg selalu nampak that 'the glass is always half full' as opposed to me lah, katanya. Yg always wanting something better..ye ke?( If I were that what am I doing always sitting on my bum..I don't moan all the time, do I Esah?). Takpelah...kawan I tu kan dah bahagia bagai di sorga sekarang ni. And then dia buat kenduri kat rumahnya. Sempena birthday anak2nya jua. Berderet nama anak2nya yg dimention dlm kad jemputan. I calculatelah bila dia kawin...takkan setaun sekor or setaun dua ekor sekaligus kut? Btw, he has a stepkid from his wife's previous marriage..so I thought, oh baguslah dia include sekali anak tirinya. Kawan I ni dah matured dah rupanya, so I thought...and tak mengulang balik sejarah hidupnya 'sekadar di pinggiran' ke atas anak tirinya. Korek punya korek, rhope2nya tu semua anak dna dia uols! Anak tirinya idak diinclude sekali dalam 'turut mengundang' tu..! I asked why? He said because the kid doesn't live with them. He doesn't get along with the kid. Lepas tu terbukak cerita yg the child is 'special'..masa ni bulu kat telinga I dah naik dah. I asked him, your wife dah mendambakan (phwoaar bahasaku) dirinya pada you, so is she happy with this arrangement? He said, she said her life could have been perfect but for now its ok because he (kawan I ni) makes her life much more meaningful...Of course my friend ni ulang baliklah yg the wife is a positive person and the glass is always half full tadi (a ahh..and Ust Munah cakap, the way to forget that there is a problem is by having more and more babies. Lagi cantik kalau dua sekali dlm satu tahun. Btw, ni I yg tambah).
Siapalah I kan dlm hal ni? Only a long time friend yg kenal dia sejak zaman maknya yg belikan sepentotnya...dan jurucakap tetiba bagi that special kid tu. So, I pun menyusun kata2. Yelah bak kata Esah, orang yg ada terasa dia bersalah akan defensive. I pun cakaplah...that stepkid of yours is a special child..needs more time to adjust to new surroundings, might think that you are the person that took 'mummy' away. Trylah to ambik hati dia. You've got to tap into this child's world. Banyaklah brok brek brok brek alasan yg kawan I ni bagi. I kalau dah org macam ni, memang kena bagi shock therapy..I said, why are you doing to this kid what your step parent did to you?
Aiyokk! Kawan I ni naik syeh uols! Dia brok brek brok brek kat I cakap I don't understand his situation lah etc. Pastu he said he is so glad I'm blardy miserable (ye le..ada ke org buat phd yg suka sokmo?) and thank god he's not married to me. Haaa WTF? Gilo ko apo? Hish..now I can see why his wife is overly potraying herself to be positive..glass half full my foot!
OK. Ni cerita lain pulak. On medically compromised people. These can be those with hepatitis, hiv, blood disorders, apa2 je lah..where disease or treatment rendered may endanger their lives. Bila decide to be in this line of work, memang terdedah kpd segala jenis jangkitan. Kita ambik precautions, we learn about the do's and don'ts. Zaman dah makin maju..bukannya zaman where penyakit kusta kena dok sekampung kat sg buloh sinun. Ni satu contoh penyakit yg digeruni..sekarang ni senang je, tak tau tanya mr google. Tak yah nak refer2 kat org2 atasan kat gomen tu sangat. Pasal diaorg pun tak le pandai norr. Most of their akta is from zaman jepun dulu. Kalau tak takkanlah DVS boleh cakap yg tak salah nak makan anjing or kucing because akta depa takde cakap apa2pun. So siaplah kita nanti boleh tengok skinned panggang cats or dogs tergantung kat restaurant..DVS kata tak salah, kan? You pi rejam binatang pun denda 300 inggit je (or dah naik ke?). Kalau ada org Biatnam tangkap miau kita tak yah lah nak pi report polis because takde wujudnya akta yg mengatakan domestic animals tak boleh dijadikan lauk. Eh...melalutlah my story..
Back to the penyakit story, once upon a time, I sat in a meeting discussing the layout of bilik2 menerima clientele. This very senior person who once held quite a top post at the gomen proposed that sesapa yg ada hepatitis, hiv dan segala neka yg berjangkit mesti di asingkan di bilik 'spesial' (short form of spesis sial gamaknya for this guy). Errkk?! Laaa..mana ke perginya otak mamat ni? Kalau I client tu, baiklah i tak payah declare my medical history because kalau declare kenkonon nak bagi warning so the service provider takes necessary precautions, terus diriku diostracise. Siap kena masuk bilik khas lagi you..awat tak guna hailer je buat announcement yg sesungguhnya diriku ini ada bisul yg berjangkit..contohnya la kan. Ish mengong betul! That kind of stupidity memang I tak boleh tolerate. Sekarang ni adalah zaman evidence based ye kengkawan. Cakap berlapikkan angin je dah tak boleh pakai. But kalau nak buat rujukan please lah, jangan la dok refer kat so called experts kat atas2 tu..akta dari zaman jepun, the experts dari zaman jurassic. Paling kurang pun cher tengok wikipedia..
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

ohh...ni kerja Ani? mengadudombabomba?
ReplyDeleteKita bak gundik2 yg digunakan utk memuaskan napsu serkahnya.
DeleteAct from zaman jepun, experts from zaman jurassic- terbaekk! hehehehe... Salam ziarah, cik kiah. Kita first time komen sini. Hehehehehe
ReplyDeleteWsalam...komen lah selalu2...diriku ini rasa dihargai (gila desperado)
DeleteCK:
ReplyDeleteentah kenapa, sejarah selalu mengulangi sendiri. Dulu orang buat kat kita masa kecik, itulah kitanya di masa hadapan. Sedangkan kita tahu natijah perbuatan itu. And the cycles continue. Kawan tu gamaknya masih ada unresolved issues dalam diri dia. *saya sedang memandai mandai*
x
Memang pun! Dirinya itu je yg tak nampak. Ni kes macam aku dulu masuk asrama kena buli, so bila freshies masuk, aku pulak nak buli. Grow up lah kan..?
Delete