I have not updated in a long, long time disebabkan oleh panggilan tugas and not berfoya2 macam orang itu. One night only a few days ago, with the children and laki asleep, it was a condusive time for me to blog which I did…tulis berjela2 using MG’s pda (yg ghope2nya ada kemudahan bertenet and idak diperkhabarkan pada bininya yg suka belayar ni) and honestly I press the published button but yilek pocik. Of course stim pun terencat kan?
Last week, I attended this stats course at workplace B….ada kemudahan wifi tetapi only to those yg sanggup mengisi borang berjela2 and of course mike tak kosser! Pas tu bila singgah kat opis tempat kerja sampingan I tu, bos baru I kat situ jenis set2 yg control freak and habis segala neka block programme dia instalkan kat computers kat situ and obviously blog ilmiah kegemaran I takkan dapat di layari….jangan kata blog sebegitu, maybank2u pun tak boleh! Speaking of the course, teramatlah boringnya tapi berfaedah. Si Baung, me and my little boss took turn to sleep. Selama ni I ingat Si Baung selalu attentive sebabtu selalu dikerahkan utk attend meetings, talks or seminars. Tipah tertipu you! Baru 10 minit penceramah bukak mulut dia dah berdengkur…literally. Pas tu tak nak ngaku that he snores. The only highlight during the week was when this guy gave a lecture…so posh bbc english one! Celik bijik mata pukul 8 pagi tu. Although after half an hour Cik Kiah rasa cam nak ketuk kepala and ask him to speak properly…malaysian english mah!!
I am supposed to be a student now kan, so I cuba kurangkan masa ke workplace I tu because kat sana penuh dengan gejala2 sosial yg boleh membuatkan orang terlajak especially to someone like me yg iman memang tipis pun..pantang diajak berfogging, makan atau merendek. Yg herannya, supervisor I cam take it for granted je yg I ada tempat nak port, so idakle dia bagitau I kat mana I boleh port sementara I jadi student i. Buat satu hari nanti I meghoyan and duk kat 5 foot way luar bilik dia baru tau. So, nak tak nak balik la I ke opis I dan kuatkan semangat menangkis segala godaan yg datang.
A ah Tun Jin oiii..penangan I nak buat PhD ni memang teruk sekali…..i really had to psyche myself up…yes, I need a new challenge but at the same time hati tu gusar, larat ke aku?? It would have been different if I had a lot of encouragement from the upper level…the big boss had said me being married with anak and all pas tu decide nak buat locally pulak, terlampau banyak distractions (those who had gone before from my workplace have all been men, or single ladies). Sebagai boss di tempat ni, I don’t think he should have said it that way – what choice have we yg tak berkeinginan langsung nak masuk private sector got melainkan to move forward and improve? Kalau tak dok la bertapa sampai pencen grade 52 je. Of course it added pressure on me to perform and prove that man wrong kan?
So, I thought, I have to be more organised for a start. Apa yg boleh memangkinkan semangat i? Well, I am a very simple person…I went and got myself some highlighters and colourful stick Ns. Gelak la korang but frankly speaking I got through 1st and master degrees without having any of those. And then, ada la cik kak ni bertanya kat I satu hari, Cik Kiah….you taknak beli laptop baru or netbook ke since you nak start jadi student balik ni? Oh no! Mulai dari itu hati I digodek2 with the thought of a new, lighter, more aesthetically pleasing netbook (yg sesuai dibawa ke st@rbucks dan kopitiam yg sewaktu dgnnya…niat terpesong betul). Pas tu the vision of me with my cute little netbook dok kat sofa kat rumah berblogging sambil2 tengok tv came to mind….dengan adanya netbook and new wireless internet connection (bye bye 1515 MG yg amat menjeruk hati I tu), dunia ini tanpa sempada uols!
Dah 2, 3 malam tido terbayangkan netbook, terpaksalah I succumb to my nafsu..i asked for MG’s opinion and he said, kan awak baru beli laptop last year. Iyele, laptop tu beli sebelum netbook keluar. Anyway, laptop boleh dok rumah, netbook masuk handbag. Then, I went and berbroadband….semalam pulanglah I dgn package2 yg sinful itu..obviously la si netbook itu kena disorokkan dpd tuan rumah. Bukannya I mengabiskan duit dia, but I just don’t want him to find out yg I asyik mengabiskan duit i… terbayanglah di otak I a more internet savvy Cik Kiah once si laki dan anak2 dah masuk tido…but ….dekat sejam I godek2 laptop, netbook and broadband benda alah tu and tak dapat2 nak connect tau! Tension! Sementara nak sort out benda tu kena la I sekali lagi remain tak savvy. Don't get your knickers in a twist Esah...(main carut2 lagi kat tefon aku ye. Kemain lagi!)

i like the part ..snores giteww. then dia x nak ngaku plak dia snore..kelas uollss.
ReplyDeleteanyway .. i am a big hard fan or your blog..follow everywhere u go.
ala cik kiah..i buat master dulu pun x sempat nak beli marker pens or even colourful pens ..busy katanyer.. but pakai jer la pensil yang harga beberapa nz dollar itew. i kan kedekut orangnya.
cik kiah..i sarankan u jauhkan diri dari gejala sosial iteww.,.kerana kemungkinan u akan berfoya-foya..al maklum la u dah bergelar student giteww.,.
setakat inilah celoteh minah kiwi..banyak sangat i comment..nanti u sentap plak..kasi orang lain plak comment yer..
salam uolllss..
ingat buah kiwi..ingat lah kepada
Minah Kiwi
Minah Kiwi,
ReplyDeleteThank you la menjadi peminat setia CK gittew.
Betulkan, masa kita belajar dulu bukannya mampu sangat nak beli colourful pens...the money leh beli roti, telur etc.
Memang gejala2 sosial begitu perlu dijauhkan tapi kalau takde langsung boring jugak you...kerja tak jalan!