I had my nephews with the grandparents over at my place for a few days recently. I tengok yg sorang dah bagai pau terlebih yeast. Makan memang la banyaaakkkkk....! He's only in primary school. I seperti biasalah, gatai mulut nak cakap because I supposed I care. And i can't imagine what he has to go through in school. Kids are cruel...one either has to be pretty, clever or good in sports to be 'accepted'. If you are none of the above, life gets tough...and my nephew is one of the with 'none of the above'. I must say that it's not entirely his fault that he likes to eat..it has become a habit. At his house, breakfast is never a bread-cereal-kuih2 affair..mesti nasi or meehoon atau yg berat seangkatan dengannya. Datang rumah i, my maid gorengkan karipap pagi2, dia dah macam kucing jatuh anak, tak senang duduk. Di tambah perisa lagi dengan grandparents yg macam mother hen, Amat, Amat kenyang ke...cukup makan ke? And budak tu segan2 depan i nak cakap, takkkkk. OK la, i seorang makcik yg kejam, but because i care (please lempang i if you have had enough of this 'because i care' thingy). Sekali tu, breakfast nasi lemak, kul 11 dah makan maggi and when my maid served lunch at 1230, the atukopah sibuk ajak2 makan sama. I told them, it's OK, let him be. Bila lapar nanti dia tau cari sendiri. Don't make him eat now when he's not hungry. Of course si Amat ni bagaikan mat fit di bagi ganja kan. Lepas tu bila makan tu and he wanted to tambah nasik, the opah said, cukup ke tu? I know i am fat now and i'm fine one to talk. But i never was a fat child. Dah besar2 ni yg terover indulged.
Ayo kadawale! Then in the kitchen I had to have a talk with my mum. I told her about all the 'trials and tribulations' of fat, not so clever kids in school. Children like this may end up having low self-esteem and sampailah masuk uni, kerja semua. Is that what she wants to become of her cucu? Belum lagi masuk bab2 kesihatan kan? Opah lepas tu sebak. Pas tu opah went and told the cucu, Amat, Amat jangan makan banyak2 ye...
Lerr.. I said, why la you go and tell him like that? He's only a kid...lagipun for some if not most people, kalau di suruh diet lagi the brain would tell them to rebel and the first thing they'd do is to binge eat. I cakap macam ni la, kalau esok nak puasa, hari ni mesti pulun makan. Eh, dia tak pun, kata si Opah. Ingat tak satu masa dulu dia berjaya menurunkan berat sebanyak 15 paun. Btw, cerita ni adalah klasik dlm family i. Like the fairy tales, it is told over and over again. Macam ceritaku ceritamu pulak. So i said, most, normal people would react that way. So, I suggested that bila budak tu dok rumah dia lama2 masa cuti sekolah, masa tu la start counting his calories.

No comments:
Post a Comment