I'm in a less than pleasant mood today..i wouldn't say 'bad mood' because tak sampai ke tahap tu lagi and i jarang bad mood. But i have been irrational..could it be because of:
1.The medication i'm taking??? No Esah, ni bukan set2 mind altering drugs punya ok..I have had this chesty cough for over a week dah. My inhaler dah tak jalan..now ni ventolin tabs pun dah makan macam kacang putih. I know i have to be on steroids, and me so malas nak pi jumpa badan bertauliah tu nak mintak diprescribe the super drug tu. The pharmacist kat bawah tak de...the ventolin tabs are making me experience this tremors. Tapi causing mood swings?? Tak tau la kan..and no, i bukan tengah pms.
2. This morning i had a client whom i was seeing for the very first time. Apak dia langsung tak hormat kat i. He walked in while he was talking on his handphone. I had to wait about 2 mins before he ended his conversation. Pas tu he could dictate to me what he thought i should do to his son..amboi amboi! Who's the expert kan kan?? Not to mention that he was 30mins late. My first client pulak was 1 hour late and takde nak apologise langsung. Arrgghhhhh!!!
3. Siti my maid/nanny mintak nak berlibur jumpa abang dia yg baru pulang dari desa..ingatkan nak keluar pagi and balik petang. Just now the brother called me and he was under the impression that she could go overnight. Mana bisaaaa! I have a seminar on Sunday, so no can do. Lagipun, she's with us utk 2 bulan lebih je. Raya hari tu dah cuti 3 hari. Nov 20th ni nak berenti dah and yet we still decide to pay her full 3months. Gaji sebulan RM600 kau..bukannya sikit. So i have to put my foot down here..solely for the fact that i have to attend the seminar kalau tak i mungkin crumble and say, iyolah Siti. But pissed off jugak lah i.
4. This i'm really being irrational. Macam saja je nak cari gaduh...next weekend my P.I.L nak buat kenduri aqiqah for my 2 kids. Ada la we all chip in sini sikit sana sikit but mostly their contribution. MIL mintak MG buatkan kad jemputan (don't play2!). I told MG tak yah wat mahal2 because org buang je pun. MG kata beli kertas je, print sendiri. I said OK but don't put my title OK, nanti kena bantai gelak ngan kengkawan i (yg masing2 bertitle sama). Tadi MG called tanya brapa kad i nak because yg had i takde title, yg lain 'mungkin' ada. I said la..what the..I said tak yah la...And he said, oooo..kalau seselalu tu i pakai title boleh lak. I kata selain dari urusan kerja mana ada i pakai..urusan bank and tah hapa2 lagi i'm always just a plain Mrs. Dia cakap kalau my MIL nak gak camna? I kata 'riak'...ish! It doesn't have to get to that. I'm in plain foul mood plus i have this thing about using my title for non-work related stuff.
5. MG baru cakap tadi malam ni dia ada dinner..i said laa..awat bagitau lambat?? Tonight is always pasar malam night i.e. no cooking. He said memula tak nak pergi pas tu boss dah bising2.
Saja i gatal2 tanya, spouses invited sama ke?? He said nooo...so i said, you've been with that company for 1 year and not once have i (or other spouses or kut2 i kena kelentong ke?? He wouldn't dare!) been invited out. Teruk sangat ke i ni yg tak boleh dipresent kan langsung to 'the firm?' (kalau ikut cakap mak i, kita ni pi bawak stesen bas boleh, airport boleh..). I am offended! Hummphh!! So, they think i'm not good enough ye??? Just wait la satu hari nanti when the bosses may need my professional opinion atau sesapa within my 'firm'...masa tu baru tau langit tinggi rendah..(am i being irrational?????)
6. An old friend YMed me..kawan tu is living an expat life, gaji berkoyan2...Tak tau la kalau dia nak brag. Dia cakap baru2 ni balik Msia duit habis lebih 30K. Tu tak termasuk ole2 yg dibeli utk balik ke Msia..i cakap u dari dulu memang extravagant. Dia kata good quality stuff = mahal2 ones. I said not necessary...and dia boleh cakap that for e.g. she'd rather spend 100k on a sentra* than 60k on a Waja*. Mak tuan! Tak ke Cik Kiah pembawak kereta nasional terunggul ni rasa cam nak mencarut je *&^%$%^&*!!! Pas tu sibuk nak bercerita next year nak masukkan anak (yg tinggal kat mesia) dia ke kindy international and pas tu std 1 international school gak..i kata bagusla...Tapi ni la...setipa kali berhubungan ngan Cik Kiah mesti nak bagitau prices of stuff, anak punya achivement, namanya ada appear kat mana2 ke....i know i should not get riled up about these things...mungkin sebab dia cerita kat i pasal dia nak i envy kehidupannya yg bergolek with moolah..but nanti kang tiba satu petang yg hening dapat le Cik Kiah ym atau email dari dia mengatakan how she envies my life yg semua anak, kucing, laki, bini under one roof and tak macam dia yg sorang terdampar sana, sorang terdampar sini...in the meantime, Cik Kiah kena je la menghumour kawan Cik Kiah yg sakit mental tu kan..
Waaa! 6 aetilogical factors..any one of those memang menyakitkan kepala buat masa ini.

No comments:
Post a Comment