MG, the kids and i went out to have dinner. This is not seomething we do often because bini MG is a homebody..bila dah kat rumah tak kosser nak bersiap nak keluar. So when i decide to go out, MG would never decline. Anyway, i love 'warung/gerai' like food. My favourites are daging masak merah, sotong goreng tepung, kerabu mangga, kailan ikan masin and tomyam. memang menu standard la. Yesterday mem besar decided to check out this nampak cam happening place..selalu nampak bila bawak budak2 pi hospital depa kat BBB. Nama kedainya ada bunyi2 seafood, tapi tak nampak pulak le kat mana aquarium or at least ice box yg pamerkan segala neka seafood. Duduk2 je, dah rasa cam semacam..the kids kept muttering insect! Insect! Ada la 2,3 ekor hardcore lalat...eeeee! Ni masa belum datang food..when our food arrived, with the bau ikan masin (from the kailan dish), lagi bermaharajalela lalat2 tu. Antara makan antara menghalau lalat. Yg i tak tahan tu bila the flies hinggap kat straw..geli geleman tekak ni. MG pestered the kids to finish their food quickly. I cucuk dia suh mention pasal lalat to the staff bila dia pi bayar bill..he said when he did, the staff buat muka selamba je. We are definitely not going back to the place..and i heran how come malam2 tempat tu selalu nampak penuh je..malam2 lalat tak keluar ke??? After that episode, i terus ajak MG to singgah Bangi Kopitiam to pekena jus kedondongnya...just to 'washout' the thought of the lalat from my mind..
On another topic, i will be pretty busy starting this week until the next few months. I'll be collecting my samples. Speaking of that, i encountered with quite an unpleasant lump of lard last week. Sorry for these profanities...you know, i always think chubby, fat, montel, montok people are nicer than skinny ones (hey, i'm fat and i'm nice) but not this woman. I went to meet her because i nak mintak tolong dia ambik blood from my samples. Lagipun memang tu kerjanya..so idakle oleh kerana i dia kena keluarkan jarum dari museum pulak, kan? She does it routinely, so i said next time you buat, take some extras for me, tak banyak, 1 sudu teh or 5ml je.
She then dgn eksennya tanya i, mana research assistant you? I said, well, i don't have any. Then she said, tempat ni asik buat research je. Dah jadi satu beban pulak kat they all yg kerja ambik blood ni. She said, tolong buat surat ye!
I was gobsmacked! I was told off by a kerani (well, she was not really, tapi lebih kurang itu le pangkatnya). Apsal la tuhan ni tak mengurniakan i mulut puaka? I should have said, kalau you tak ambik blood, apa kerja lain yg you buat? Kalau pun i ada RA, does that mean that the subject has to be pricked twice for blood taking? Once by the tub of lard for his/her routine blood test, and the other one by my assistant? Dah nama tempat ni pun teaching hospital, kan? Mengong betul!
Do i have 'door mat' or 'push over' or 'spineless' or 'loser' written on my forehead ke? Why is it that i even have subordinates ridiculing my authority? I terbayang pintu kat workplace B i yg ada terpampang nama i and kat bawah tu tulis consultant...but pergh, takde gaya consultant pun! I couldn't even stand up for myself. Sekali sekala je once in a blue moon i will snap.
Once upon a time, one of my colleagues gave me a very good advice when i first started working at workplace B. I complained to him that there was one staff who asked my assistant, dia tu pakar ke? So, my friend ni said, when you go into the procedure room, do not be friendly with the staff. Masuk2 je terus marah sana sini like semua tak kena. Complain pasal time management, pasal client management etc. He said, after that tak sapa berani perkotak katikkan you termasuklah yg pakar buat orang tidur tu. He was right. I only had to do it once, pas tu even the pakar yg buat org tidur tu pun tak berani nak buat sesuka hati depa ngan my clients.
I may bump into the lump of lard again tomorrow..let's hope that the moon is blue tomorrow night..;P

Ooohhh... please pekena dia sekali .. I bukannya apa... being nice doesn't take an effort. Betul tak ? Apa salahnya dia cakap baik-baik kan ? Tak boleh ke ?
ReplyDeleteplzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz...tibai her...
ReplyDeleteCPK,
ReplyDeleteI knowwwww! Ni cam 'pak guard syndrome'..you know set2 pak guard yg galak gila kuasa, camni la..padahal baru jaga gate je, bukannya susah sangat pun kerjanya. Sama gak ngan makcik tu..kerjanya ambik darah je day in day out. Bukannya pi operate otak ke. Mesti venting out her frustrations ler tu.
Anonymous,
Hmm...i have been trying all my life to be quick witted, boleh tibai orang time tu jugak. So far to no avail :(