I'm a bit miffed. Mungkin sebab tak berapa sihat- asyik batuk bec macam rasa ada lipas menari2 kat kerongkong. What am I annoyed about?
Well...dua minggu lepas pak I dengan suara panik2 mintak I carikan colleague I yg sesuai utk tengok kawannya yg ada masalah tertentu ni. I asked why tak cari someone local aje? Bec sekarang ni bukan macam dulu. Setiap state dah ada expertnya. Kan lebih senang? Especially bila kena datang berulang kali.. Eh nemind katanya. Pakcik ni no hal nak berulang. And also plus the fact that maybe they don't want to be in the 'queue' kan? Thing is, people always think that my colleagues and I, menengok clientlah pekerjaan ruji kami...wrong! In fact from the 40 hours we are at work in a week, 3 jam je yg kitaorg ada utk tengok clients...the rest are taken up by other stuff like admin and apa2 lagi utk our kpi etc. Furthermore, kalau dah 3 jam je, of courselah very stringent client selectionnya kan? Katakanlah if I were a neurosurgeon, takkanlah 3 jam tu I gunakan utk treat orang batuk selsema, kan? But then again, kalau ada junior colleagues, I kerahkan jugala...problemnya these people come and go. Kejap ada kejap dah takde.
Ok back to the permasalahan tadi, I memang berat mulut nak tanya my colleague if she minds seeing so and so. Pastu gaya pakcik ni macam nak cepattttt..Sib baiklah boleh. And I yg susah payah contact assistant dia, bagi no pakcik ni kat assistant dia, bagi no my friend's practice tu kat pakcik tu through my dad. Tup2 tadi my dad sms tanya I no. my friend's practice..kawan tu tak simpan haritu kut. Hish perlukah I layan? I taulah I ni pangkat anak2 dia je but still, you asked me a favour through my professional capacity which I have obliged. But now, professionally, pi googlelah pakcik. Saya tak simpan no. tu and I'm not about to kacau my colleague on a Sunday for it. Nasiblah..
A few years ago, my friend ni mintak I tolong jugak. Ok I took him to a colleague. Bila dah tercapai hajat di hati terus senyaaaap je dia. Kalau tak tu boleh jugak tefon2 whenever he was in the vicinity for his appointment. Ajak mengeteh. Bebaru ni timbul semula...asked me to refer his niece pulak. I kata cannnn...but ikut jalan 'biasa' ye? I segan nak mintak kawan I tu utk jalan 'pintas' lagi. Alaa, kalau boleh nak cepatlah katanya. @$¥€£! These people kan...dah la nak bayar murah sebab tu tak pi ke prebet pastu nak cepat. Boleh? That's the gist of the problem actually. I nak referkan any cases to my colleagues memang senang if these people masuk je dlm waiting list tu ikut penetapan. Be prepared to waitlah. Kenkadang list tutup sementara waktu to finish off existing cases. Don't keriaulah kan because it does happen sometimes. Cam masa i nak choose O&G nak beranak dulu. Dr. So and So dah tutup listnya for that year..takkan nak paksa2 suh bukak untuk kita pulak kan? But nooooooo...these people usually nak cepat, kalau boleh next week... So how? Memang I tak layan kawan i tu kali ni. Mampus pi lah.
What these people don't understand is, my colleagues and I punya kerja hakiki bukan utk provide service. Pi lah ke anak2 buah DatukSubramaniam. Kalau yg ditanya tu within my capacity, I dgn senang hati akan buatkan. But nak tanya favour dari orang lain? Some are willing to pay but they don't know sapa kat prebet yg as good. Kalau yg camni I dgn senang hatinya akan call up my colleague in private personally to refer my friend tu. Do you think MG is my client? Oh tidak ye...dia tidak memenuhi syarat kepakaran I..let's say lah, he's the one wt batuk selsema.. So off he goes to my friend in the private sector. This kind of favour senang sikit...say you need A done, I'd say go to Ms M. If you need B done, I think Mr K would be suitable and he's nice. Haa gitu.
But of course kawan2 ketat ada la quota nya tersendiri, kan? But Esah, cuma utk dirimu sahaja dan sesungguhnya I tau you takde laki or anak2...dgn Esah ni I kena warn siap2 bec she can't help it bersesuaian dgn dirinya yg social worker tu, semua org kalau boleh dia nak cuba tolong..
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

No comments:
Post a Comment