I actually wanted to sambung tulis cerita after i posted the pic but the spirit is always willing but the flesh is weak which is pretty common with me nowadays. Belum apa2 lagi dah kena carut dari JuOn dua bersaudara kat bawah ni. Tak merasa le i nak buat entry set2 Wordless Wednesday kan?
I thought i want to talk about kaedah menjaga kecantikan luaran dan dalaman. Ptuih...mesti Esah rasa cam nak mencarut kan, Esah? I am not one of those yg rajin ambik2 supplements ni. Tu ha EPO capsules dah keras jegang melekat and berkulat dlm lemari tu. I have many half eaten bottles of garlic, diabetes guard, fish oil supplements etc. in my fridge as well as cabinet. Selalunya peram utk selama 1 tahun post tarikh luput dan baru boleh buang tanpa rasa bersalah.
I don't really drink coffee because it gives me headache...but last year while i jalan2 kat neighbourhood mall mengabiskan duit gomen i saja2 singgah kat booth ni yg dijaga oleh gadis2 genit serta comel..nak tahu la jugak apa rahsia mereka, other than their youth and foundation tebalnya 3 inci. They recommended this coffee yg penuh dgn herbs including habbatus sauda. Apparently good for gastriclah, senggugut lah etc. I minum tapi taklah amalkan unless when i'm at the office and miss lunch. I don't mind the taste...bebaru ni i purchased another few boxes and adik tu kata kak, kalau tambah lagi a few ringgit boleh jadi member. Boleh buat facial bla bla 15% discount whatever. I was cracking my head apa lagi nak beli, until that adik suggested that i get the jus kembali dara (JKD). I know there's jamu mak dara, do i want to look like the mak dara? Taknak kut...because if i were of that age, taknaklah kurus cenggitu. I ni kan rabun dekat, idakle i nampak the small prints tu Ani oiii! I got to test the juice, rasanya sedap, and i nak jadi member so i pun belilah. Tak le i ada NY's resolution ke arah utk menambahkan aktiviti nak buat baby. I didn't realise what it said on the box until MG balik kerja and saw it sitting on the kitchen cabinet. I dengar dia cakap sensorang kat dapur 'amboi mak kau ni!'..cam bunyi panikkkk je. (Tapi MG yg mulut boleh tahan cam makcik wok cakap, jus itu tak dapat mengembalikan apa yg sedia tak ada..tak kau rasa cam nak lempang je ke?).
(OK, from this point onwards ada bau2 18SX sikit, so kalau uols masih set2 PMT, sila hop ke blog lain ye)
Then the next morning, MG had a sniffle. I heard him when he was in the bathroom. I said out loud, tu lah you, i rasa bertenaga hari ni selepas minum JKD (as if la kan secepat tu), you tak nak ke? Terus mamat tu jenguk pala keluar pintu..'yes...i nak sangat rasa jus anak dara...'. tak ke rasa cam nak lempang sekali lagi?
Then we had a conversation about how many, many years ago before ada anak lagi, i took this few bottles of herbs that were supposed to 'melancarkan perjalanan darah, menstabilkan hormon and mengelakkan masalah keputihan'. Basically everything about female reproductive systemlah. The pengasas was this woman yg product slimmingnya terkenal jugak and now dah pakai purdah. My, my...lepas makan tak sampai habis pun sebotol, i jadi cam cik ponti jadian you! Asyik nak 'mengacau' si MG je...so not good for my piece of mind and his! Yg dia pulak cakap, you ni pehal?? Dia nak buat kerja pun payah. So, pesanan dari akak ni utk uols, kalau lah nak ambik supplement yg berunsur2 jamu utk org2 pompuan, belikan jugak the male counterpart ye utk laki kita...kalau tak hot and botheredlah kita sensorang. Tapi kalau laki uols dah lebih awal2 hot and bothered sensorang, baguslah, janganlah pi beli and tambahkan lagi pulak hormone testosteronenya. Nanti tak pasal2 kena sign borang kebenarannya utk nikah sekali lagi.
This problem i have with my back is still there after 1 month. Somedays rasa kaki lenguh jugak. one day last week i got so flustered that i pun contactlah Kak Jee. I don't know her but i just recently came across her blog while surfing the net looking for infos on transfer factors. I was desperate...call tuesday, bank in duit and Thurs dah dapat barangnya. As you all know also, i am at loss to what to do about PB. She was discharged from the hospital with the diagnosis 'mycoplasmic infection'. Last weekend, kaki lain pulak yg sakit. I took her back to UPM. Saw another vet who detected vertebral spurs on her previous xrays which i have not been informed. She said that it's a degenerative condition bla bla, compressing on her nerves bla bla and that she'd need painkillers for the rest of her life. The problem is, painkiller the vet prescribed that is least harmful to her kidneys taste like &*&%! Pahit gila! ( i test la dulu rasanya). Since PB ni kalau bab2 makan ubat ni so tak educatednya and maknya pun idak le reti nak bagi kucing makan pills, so what i'd do normally is to mash the pills mix with her favourite wet food and syringe them into her mouth. But with this particular med, memang dia bercakaran gila! Wet food tak jalan, honey tak jalan..then i went to get a pill popper from the pet shop and thick industrial gloves from Car4. Maid pegang tangan dia, i pegang kepala and pop the pill down her throat. At least 3 kali try with 3 kali pill terbazir barulah dapat masuk. And she'd be frothing from noon till night macam kena racun pulak. And she has to take it 3X/day. Tak aku jadi gila? (yes Esah oi..stress can't kill me tapi buat aku jadi gila je. My back annoys me, GordonRamsay stresses me out and ni ditambahkan dgn anak sakit yg histeria).
I terfikir, yes, I saw the spurs on PB's xray...tapi kalau sakit nerves, bukan ke patut symmetrical? Boleh ke pulak kejap kaki belakang kiri, kejap kanan, kejap tangan...sakit sampai teruk sangat and dia terbaring tak mau makan minum. Maybe the vet did tell me tapi aku je yg tak dengar pasal mycoplasmic infection ni. I did my own web research..they mentioned about polyarthritis being one of the symptoms of this infection. The vet did say that PB immune system has to fight off the infection herself after she's had like 3 week course of antibiotics. But how to boost her immune system when she refuses to eat at times? I need a more holistic approach to this...hence transfer factors..but yg animal version takde le pulak bawak masuk ke mesia. But more research (what would we do without google?) later revealed that some vets in the US have been using the human version on their patients. Pas tu i sms KakJee and she confirmed it..dia kata i can give PB 1 capsule a day. Hmm...sebulan i need 3 bottles just for myself...ni kena share pulak dgn si boyot-no-more. Rhege boleh tahan...but PB tu macam anak kan? What mother would not berabih utk anak? When i told my mum, dia pun kata, bagi je la..sian PB..(apparently she's been calling my maid and suh my maid bagi je apa si boyot-no-more tu nak makan..btw, because my maid bertambah lak beban kena jaga invalid kat rumah pulak, kena le pulak i bagi dia imbuhan kan. I hope PB appreciates it).
Itu je la cerita supplements utk hari ni.
P/S Pssstt Esah, ko nak tak JKD tu utk mengembalikan ketegangan segala neka??

cam shiallll je. tak hupdate pon takpe!!!
ReplyDeleteCK, ni azam tahun baru ke? hari2 mauuuu.... aummmm!!!
ReplyDeleteAni BNS
CK,
ReplyDeleteI tak paham dengan approach human transfer tu! kenape CK pulak kena ambil ubat? transfer darah CKkepade PB ke? ni kalau tulis journal kurang jelas ni. ops
CN
CN,
ReplyDeleteIsh..i'm taking transfer factor to increase my immune system..hopefully idak le selalu sakit2 lagi. I'm feeding those tablets to PB also for the same reason. So the common factor between PB and I is the transfer factor...nothing actually got transferred between PB and i...get it? hehe
Ada ke barangan ku yg dah tak tegang?!
ReplyDeleteViktoryahbekam
CK kat US ni sekrg tengah famous pasal Krill oil good for arthritis.. boleh try kat PB kalau nak..
ReplyDeletecite pasal JKD lawak la..
Viktoriyah,
ReplyDeleteKita kan sebaya...anda masih in denial lagi?
Anon, shall look out for it..thanks for the info.